Pojęcia marketingu i public relations od jakiegoś czasu są coraz częściej i chętniej łączone w nierozerwalną parę. Na rynku nie brakuje ogłoszeń o pracy dla specjalistów PR i marketingu w jednej osobie.

Public relations a marketing

Pojęcie public relations zazwyczaj w powszechnej świadomości występuje jako działanie na rzecz pozytywnego wizerunku, jeszcze do niedawna przypisywane wyłącznie działalności na obszarze polityki. Ale narzędzia i techniki z zakresu PR równie dobrze sprawdzają się w aktywności marketingowej – nie wystarczy dziś skierować do potencjalnego konsumenta swojej oferty, jakkolwiek dobra by nie była. Klienci chcą, aby firmy nawiązywały z nimi kontakt, nie w formie nachalnej reklamy, ale budowania trwałych relacji i sprawnej komunikacji. Tym w kontekście całej strategii marketingowej zajmuje się właśnie PR.

Zależność pomiędzy marketingiem a PR specjaliści określają mianem MPR, czyli marketing public relations – pojęcie to powstało jeszcze na latach 80., w USA. Działania w zakresie MPR powinny obejmować między innymi budowanie pozytywnego wizerunku i rozpoznawalności marki u potencjalnej grupy docelowej, z uwzględnieniem komunikacji o oferowanych produktach i usługach, a także profilu samej firmy. Taki zakres obowiązków przypada, zgodnie z treścią ofert pracy, większości managerów public relations i marketingu (oferty pracy).

PR marketing manager

Oferty pracy dla managerów MPR związane są najczęściej z kategorią komunikacji marketingowej. Pracodawcy to zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa, które zauważają potencjał rozwoju na drodze wdrażania nowych strategii z zakresu public relations, jak i większe firmy i korporacje. W tym drugim przypadku najczęściej mamy do czynienia z ogłoszeniem o pracy dla kandydata, który będzie współpracował z całym działem marketingu, natomiast w mniejszych firmach zespół taki ogranicza się często do maksymalnie dwóch, trzech osób.

Pracodawcy wymagają od kandydatów na stanowisko specjalistów MPR – zdecydowana większość to oferty pracy, w których rekruter oczekuje doświadczenia zawodowego, związanego w jakiś sposób z działalnością w zakresie marketingu lub public relations. Obok komunikatywności, którą w tej branży odmienia się przez wszystkie przypadki, niezbędna będzie doskonała organizacja pracy i samodzielność w wykonywaniu obowiązków. Ogłoszenia o pracy na tym stanowisku wskazują, ze w zamian za to pracownik może liczyć na zatrudnienie na podstawy umowę o pracę, najczęściej w dużych, stabilnie funkcjonujących spółkach, a także możliwości rozwoju zawodowego w ramach struktury firmowej.