Managerowie, którzy wiedzą o potrzebie inwestowania w w swoich pracowników, coraz częściej sięgają po rozmaite nieodpłatne materiały do wyjazdów integracyjnych np w tym miejscu: http://www.szkolenia-integracyjne.pl . Firmy, które je dostarczają dołączają także szczegółowe instrukcje o tym, w jaki sposób wszystko ma zostać zrealizowane. Ale pomimo tego nie mają one żadnego wpływu na ostateczne rezultaty takich wyjazdów team building, gdyż bardzo dużo zależeć tu będzie od osoby prowadzącej.

Mało które narzędzie tego typu wymaga jakiś wielkich umiejętności, dzięki dołączonej instrukcji osoba z jakimś doświadczeniem przeważnie powinna sobie poradzić realizując gry i wyjazdy integracyjne. Ale tak naprawdę na prowadzącym będzie spoczywała spora odpowiedzialność, gdyż powinien on tak skorzystać z dostępnych materiałów, żeby zespół zaspokoił swoje potrzeby.

Sposoby prowadzenia szkoleń i gier i motywy podejmowania decyzji facylitatorów były przedmiotem długoletnich badań, którą nadzorował znany na całym świecie doktor Thiagarajan. Odkrył on między innymi, że jeżeli nawet na pierwszy rzut oka reakcje szkoleniowców team building są przypadkowe, to mimo wszystko w podejmowanych przez nich decyzjach dostrzec można pewne zależności.

Thiagarajan na podstawie badań, które prowadził podał sześć istotnych obszarów, opisujących w największym skrócie cele stawiane przed szkoleniowcami. Raczej nie będzie dużych trudności przy ich zastosowaniu, a użyć ich można bez względu na okoliczności szkoleń. Przybrały one postać kilku pytań, jakie należy zadać przed rozpoczęciem spotkania team building.

Pierwsze zagadnienie do analizy to ustalenie zakresu elastyczności prowadzonych warsztatów i tolerancja na próby nagięcia reguł, to w znacznym stopniu jest uzależnione od stylu pracy i doświadczeń grupy. Warto chwilę się też pochylić nad tempem pracy. Można uzgodnić z góry określony czas u się go trzymać, a można również trochę zwolnić i zdecydować się na wprowadzenie zmian w harmonogramie.

Niezwykle istotny obszarem, od którego w dużym stopniu będzie zależał sukces całego przedsięwzięcia, to umiejętność koncentracji na celu. Jeżeli zespół ma obowiązkowo ukończyć zadania, to trzeba się tego konsekwentnie trzymać, również przy końcowych podsumowaniach. Równocześnie zespół ma dobrze wiedzieć, że odpowiedzialność za uzyskanie tego sukcesu będzie na nim spoczywać, tutaj pojawia się kolejny aspekt decyzyjny czyli kontrola.