Rynek sprzedaży i marketingu w Polsce należy do jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się branży w gospodarce, nawet na tle krajów Europy Zachodniej. Jednym z flagowych stanowisk, niezależnie od specjalizacji firmy, jest etat specjalisty do spraw marketingu. Czym zajmuje się na co dzień, na czym polega taka praca i kto spełnia wymagania niezbędne do zdobycia takiej posady?

Tu i teraz

W zasadzie posada może nie być najbardziej właściwym określeniem, z uwagi na to, że może się kojarzyć z ciepłą posadką, obsadzoną na całe życie, z monotonnym schematycznym zakresem obowiązków. A praca w marketingu jest dokładnie czymś odwrotnym – zakłada niejednostajną pracę, w zmieniających się warunkach środowiska zawodowego, które nieustannie podlega transformacjom. Te natomiast dyktowane są przez ewolucje na rynku sprzedaży, public relations i zarządzania. Ogromny wpływ na techniki i narzędzia wykorzystywane w pracy specjalisty ds. marketingu mają nowe technologie i osiągnięcia tak zwanych nowych mediów. To one w głównej mierze wyznaczają kierunki rozwoju fachowców, zajmujących się na co dzień marketingiem.

Wymagania rekruterów

Oferty pracy w marketingu można w zasadzie podzielić na te, które poszukują kandydatów z konkretnym portfolio twardych kompetencji zawodowych oraz tych, którzy mogą się oprócz tego wykazać doświadczeniem i kwalifikacjami miękkimi, które są niezbędne w tego typu zawodzie. Jeśli pracodawca stawia wymaganie w postaci wyższego wykształcenia, zwykle poszukuje absolwentów takich kierunków jak: marketing, zarządzanie, public relations, dziennikarstwo czy komunikacja społeczna. Jeśli natomiast firma nie oczekuje dyplomu, zwykle zadowala się wykształceniem minimum średnim. Natomiast bezcenne jest doświadczenie – tutaj trudno oczekiwać ustępstw ze strony pracodawców, więc jeśli kogoś interesuje rozwój zawodowy właśnie w tym kierunku bezwzględnie trzeba doszlifować ten aspekt wizerunku kandydata.

Zobacz również: ogłoszenia o pracę

Trzeba jednak mieć na uwadze to, że w szeroko pojętej branży marketingu, ci najlepsi, najbardziej wartościowi pracownicy często są przedmiotem zainteresowania headhunterów albo podejmują pracę na zasadzie freelancingu. Jednak to wymaga wypracowanej wieloletnim doświadczeniem pozycji zawodowej. Jeśli ktoś stawia pierwsze kroki w branży powinien jednak myśleć o sobie w kontekście kolejnej marki, którą musi wypromować – taka technika, zwana personal brandingiem, z pewnością zwiększy szansę na zatrudnienie w oczach niejednego pracodawcy. Mimo to, warto przeglądać ogłoszenia dostępne na portalach z ogłoszeniami o pracy.

Zawód rozwojowy

Stanowisko specjalisty ds. marketingu można spotkać w wielu rodzajach przedsiębiorstw – te większe firmy zwykle posiadają w swoich wewnętrznych strukturach odpowiednie działy, które odpowiadają za całość skoordynowanych strategii i realizacji założeń planów marketingowych. Małe i średnie firmy coraz częściej zauważają, że inwestycja w dobry marketing zwykle zwraca się z nawiązką, ale nie zawsze mają środki na to, aby tworzyć zespoły specjalistów marketingowych „pod swoim dachem”. Dlatego prężnie rozwijają się dostawcy usług outsourcingowych, którzy oferują szereg działalności związanych z consultingiem marketingowym.

Zawód specjalisty do spraw marketingu wydaje się dobrze rokować na przyszłość, głównie ze względu na wzrost znaczenia tej branży i jej wpływu na takie dziedziny jak sprzedaż czy obsługa klienta. Eksperci rynku pracy przewidują, że pracownicy marketingu to grupa zawodowa, która może liczyć na utrzymujący się na obecnym poziomie i wzrastający poziom zapotrzebowania na usługi z tego zakresu. Wystarczy odwiedzić popularny portal z ogłoszeniami o pracy, aby się o tym przekonać. Tym bardziej obserwując dynamikę rynku nowych mediów, które z każdą zmianą niosą kolejne kierunki rozwoju środków marketingowych – wystarczy tu wspomnieć chociażby o rozwijających się formach marketingu internetowego, na czele z działalnością w mediach społecznościowych, e-mailingiem czy content marketingiem.


Więcej: