Siła oddziaływania Internetu i nowych mediów w dzisiejszych czasach jest trudna do zignorowania. Kto potrafi sobie wyobrazić kampanie reklamowe, które ignorowałyby wirtualne środki przekazu? Jeśli znajdą się takie osoby szybko zauważą, że popełniły błąd, bo obecność w przestrzeni Internetu jest już nie tylko ciekawym urozmaiceniem, ale decyduje o „być albo nie być” podmiotów działających w obszarze różnych gałęzi biznesu. Mając to na uwadze nikogo nie powinien dziwić impet, z jakim do codziennego życia specjalistów od sprzedaży, reklamy i wizerunku wpadły narzędzia związane z e-marketingiem i e-commerce.

Co to jest e-marketing?

Marketing klasyczny to zespół strategii i planów, które mają na celu realizację założonych wyników sprzedażowych, ale z takim założeniem, aby dążyć do tego przez promowanie pozytywnego wizerunku i zaspokajania potrzeb u określonych grup docelowych, czyli tak zwanego targetu. Natomiast e-marketing czy marketing internetowy w procesie realizacji takich działań posługuje się środkami, jakie zapewnia przestrzeń wirtualna. Znaczenie e-marketingu jest odpowiedzią na rozwój nowych technologii, które niejako podyktowały zmiany w branżach reklamy, public relations i sprzedaży. Gdyby specjaliści nie reagowaliby na zmiany rynku można by się spodziewać jedynie spadku osiąganych przez nich wyników.

Jakie ma znaczenie… i dlaczego tak duże

W czym marketing internetowy jest lepszy od swojego klasycznego starszego brata? Mówiąc o zaletach e-marketingu w zasadzie można się posłużyć kalką z zalet komunikacji w przestrzeni wirtualnej – dzięki niej możemy rozmawiać z innymi, niezależnie od lokalizacji, nie ogranicza nas czas ani przestrzeń. Wystarczy dostęp do sieci internetowej, aby nawiązać komunikację dwustronną z jakąkolwiek inną osobą.

Te zalety wykorzystują specjaliści e-marketingu, który otworzył dla nich zupełnie nowe kierunki rozwoju. Działania w obrębie przestrzeni nowych mediów zapewnia nie tylko możliwość interaktywnej komunikacji, ale też precyzyjne określanie grupy odbiorców swoich komunikatów. Dzięki temu firmy mają większą szansę na realne zwiększenie swoich wyników, budowanie pozytywnego wizerunku marki oraz docieranie do ściśle określonych, potencjalnych klientów, zamiast do niejednorodnej masy odbiorców.

Sprawdź też: portal z ogłoszeniami o pracy

Przez lata tacy odbiorcy wykształcili w sobie odporność na nachalne przekazy reklamowe, które atakowały ich z każdej strony, w dodatku w mało oryginalny, wyrafinowany sposób. Wydaje się, że również na to e-marketing znalazł już stosowne rozwiązanie, korzystając z niekonwencjonalnych kanałów komunikacji i zmieniając kształt takich przekazów. Przede wszystkim treści marketingowe mają być teraz atrakcyjne i wartościowe dla odbiorcy – przydatne lub humorystyczne przekazy mają w długofalowej perspektywie przekonać go, że dostawca tych treści doskonale go zna i wie, jak zaspokoić jego potrzeby – nawet jeśli on sam jeszcze nie zdaje sobie z nich sprawy.

Z jakich narzędzi najczęściej korzysta obecnie e-marketing? Wielką karierę robi pojęcie content marketingu, czyli marketingu treści, które odnosi się właśnie do dostarczania unikalnych, wartościowych dla odbiorcy przekazów czy social media marketing, czyli działalność za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Specjalista e-marketingu, czyli kto?

Pracownicy zawodowo zajmujący się marketingiem internetowym mogą specjalizować się w różnych obszarach – na przykład specjalista ds. e-marketingu będzie odpowiedzialny za ogół działań związanych z opracowaniem i realizacją strategii promocyjnych, a social media manager zajmie się już kompleksową obsługą, raportowaniem i prowadzeniem kampanii za pośrednictwem mediów społecznościowych. W zakres obowiązków specjalisty ds. nowych mediów będzie wchodziło między innymi administrowanie wszelkimi profilami, kanałami i stronami internetowymi marki czy kontakty z mediami, a specjalista ds. marketingu online będzie koordynował i przygotowywał kampanie marketingowe i realizował działania z zakresu optymalizacji w wyszukiwarkach internetowych (SEO).

Kandydaci zainteresowanych pracą w marketingu powinni także regularnie sprawdzać oferty dostępne na portalach z ogłoszeniami o pracy.

 

Więcej: