Wiele osób zamiennie używa słów „brand” oraz „marka”. Niestety ale jest to błąd, ponieważ te dwa słowa mają różne znaczenia: w uproszczeniu mówiąc słowo „brand” zawiera w sobie słowo „marka”. To pojęcie dużo szersze, niż marka.

Marka

To zespół takich znaków, które charakteryzują produkt bądź usługę. Dla Adidasa będzie to biały znaczek Adidasa z podpisem Adidas, ale również charakterystyczne pasy na logo, a dla Coca-Coli będzie to zarówno napis, jak i czerwona etykieta z białą falą. Tak naprawdę obie te firmy mogą pomylić umieszczenie nazwy swojej marki na produkcie, ponieważ reszta znaków, charakteryzujących produkty, jest bardzo silnie kojarzona z marką i już same barwy i kształty przywodzą na myśl nazwę marki. Jeżeli konsument zobaczy w sklepie czerwoną puszkę z białą falą i jakimkolwiek napisem od razu skojarzy ją z Coca-Colą. Podobna sprawa ma się z rywalem Coca-Coli, Pepsi: konsument widząc butelkę z brązowym, napojem i niebieską etykietą od razu skojarzy ją z Pepsi.

Warto zaznaczyć, że w powyższym akapicie jest mowa o marce handlowej. Przykładowo Coca-Cola Company produkuje również inne napoje, jak Fanta, Sprite czy Powerade – te napoje same w sobie są markami. Marka nie jest tożsama z przedsiębiorstwem!

Brand

To pojęcie dużo szersze i – jak już było wspomniane – zawiera w sobie znaczenie marki. Brand to po prostu świadomość marki, na którą składa się nie tylko logo i nazwa, ale również kojarzone z marką poczucie solidności wykonania danego produktu, poczucia bezpieczeństwa, rzetelność oraz obietnica dobrej jakości. Świadomość marki buduje się w umysłach konsumentów głównie dlatego, żeby produkt firmy był przez nich dobrze kojarzony. To zespół wszystkich pozytywnych cech, które kojarzą się z produktem i przedsiębiorstwem. To również hasło, które „przykleja” się do marki na długie lata (a czasem na zawsze) – np. dla McDonald’s będzie to I’m lovin’ it, a dla Nike Just do it. Hasło reklamowe to oś budowania brandu.

Brand to również wizerunek marki w sieci – w brand wchodzi obsługa klienta, wygląd strony internetowej czy reakcje na opinie w mediach społecznościowych. Obecnie internet oferuje dużo różnych narzędzi, dzięki którym firmy mogą śledzić różne publiczne wpisy użytkowników i na nie reagować w zabawny sposób, by kojarzyć się klientom z poczuciem humoru i skutecznością.

Jak widać pojęcia „brand” i „marka” oznaczają co innego. W uproszczeniu brand to po prostu pojęcie dużo szersze, które obejmuje dodatkowo dużo innych, trudnych zagadnień, jak obsługa social mediów czy budowanie relacji między marką a użytkownikami. Marka to po prostu zbiór cech, które mają się użytkownikowi kojarzyć z produktem: np. czerwona etykieta z białą falą (Coca-Cola), niebieska puszka z niebiesko-czerwonym kółkiem (Pepsi), czerwone tło z żółtym M (McDonald’s).

Przez znaczenie obu tych słów nie powinno się ich używać zamiennie, ponieważ jak widać w powyższych przykładach, znaczą one co innego. Są pokrewne, a brand zawiera w sobie znaczenie słowa marki, jednak marka nie oznacza tego samego, co słowo brand.

strony www Szczecin