Skąd klient wie po jaki produkt sięgnąć podczas zakupów? Kto odpowiada za tworzenie strategii kampanii wizerunkowych i reklamowych? Czemu do jednego producenta mamy zaufanie, a innemu nie chcemy dać szansy? Na większość z tych pytań istnieje jedna odpowiedź: odpowiedni marketing lub jego brak. Całość działań marketingowych obejmuje niezwykle szerokie spektrum rynku. Dziedzin, w których można się specjalizować i budować rozwój kariery jest wiele – oto kilka z nich.

Marketing bezpośredni

Specjaliści odpowiedzialni za działalność marketingu bezpośredniego lub handlowego zazwyczaj zajmują się całością strategii zmierzających do tworzenia optymalnych warunków dla zwiększenia i realizacji ustalonych planów sprzedażowych. Dla przykładu, osoba zatrudniona jako specjalista ds. marketingu handlowego w firmie działającej w branży kosmetycznej będzie w ramach swoich obowiązków zawodowych zajmować się przygotowywaniem wsparcia promocyjnego dla nowych produktów, w tym tworzeniem niekonwencjonalnych narzędzi promocyjnych i wsparcia innych działów firmy w tym zakresie czy analizą wypracowanych wyników sprzedażowych. Ofert rekrutacji w marketingu bezpośrednim szukaj na portalu z ogłoszeniami o pracy: szukampracy.pl.

Zarządzanie marką, produktem

Tak zwany brand management czy product management to jedna z bardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin marketingu. Specjaliści z tego obszaru odpowiadają za planowanie i wdrażanie strategii, których zadaniem jest budowanie pozytywnego wizerunku marki lub produktu, tak, aby był on kojarzony przez grupę targetową jako najlepszy wybór i rzecz niezbędną, która zaspokoi ich potrzeby. Osoba na tym stanowisku musi posiadać bieżącą wiedzę rynkową i znać narzędzia, które może wykorzystać w długofalowych planach marketingowych, a także materiały konieczne do komunikacji marki. Brand manager zajmuje się także tworzeniem analiz i prognoz rynkowych oraz stałym wsparciem działu sprzedaży.

Zobacz również: ogłoszenia o pracę

Badania marketingowe

Pracownicy zajmujący się badaniami marketingowymi to rodzaj ludzi, którzy dostarczają wiedzy na temat bieżących wyników sprzedażowych, sposoby odbierania wizerunku firmy oraz przyszłych przewidywanych wskaźników rynkowych. Specjalista z tego obszaru marketingu powinien posiadać odpowiednie wykształcenie lub kompetencje do wykonywania określonych zadań. Są to de facto analitycy rynku, którzy na podstawie badań rynku przygotowują odpowiednie raporty dotyczące aktualnej sytuacji marki i produktu oraz działań konkurencji, które dalej są wykorzystywane w celu odpowiedniej kalibracji strategii promocyjnych.

Marketing internetowy

Tak zwany e-marketing odnosi się ogólnie rzecz ujmując do wszelkich działań, które obejmują obecność w nowych mediach i wykorzystanie możliwości, jakie zapewniają nowe technologie. To właśnie w ramach marketingu internetowego wzrasta wpływ mediów społecznościowych w strategiach sprzedażowych firm i przedsiębiorstw, a także jako narzędzia służącego budowaniu pozytywnego wizerunku. Coraz częściej profile marek na platformach społecznościowych są też środkiem do obsługi klienta, poprzez możliwość interaktywnej komunikacji bezpośredniej z klientami oraz potencjalnymi nowymi odbiorcami. Specjalista ds. e-marketingu odpowiada nie tylko za obsługę i monitorowanie aktywności w social media, ale też za działalność związaną między innymi z optymalizacją dla wyszukiwarek internetowych (SEO) i marketingiem w wyszukiwarkach (SEM).

A to tylko wybrane kategorie i określone nazewnictwo, które tak naprawdę jest często kwestią umowną, bo praca w marketingu jest zadaniem wymagającym nie tylko kreatywności i analitycznego myślenia, ale przede wszystkim wszechstronności. Jak pokazuje praktyka, zazwyczaj obowiązki zawodowe na poszczególnych stanowiskach są wobec siebie komplementarne i uzupełniane przez pracowników innych działów firmy, głównie z obszaru sprzedaży i public relations. Praktyka pokazuje także, że warto szukać ofert na szukampracy.pl – portal z ogłoszeniami o pracy.

Więcej: